Kodeks etyczny
2012-11-14 10:11, artykuł opublikowany przez: Bogumiła Dmyterko
„Kodeks Etyczny ma służyć wszystkim tym, którzy związali swoją przyszłość
z zawodem pracownika samorządowego”.
Zasady postępowania:
- Dba by działania mogły być wzorem praworządności i prowadziły do pogłębienia zaufania mieszkańców, inwestorów i turystów do administracji gminy.
- Zobowiązuje się kierować w swojej pracy zasadą dobra klienta.
- Realizuje swoje obowiązki w sposób niebudzący wątpliwości etycznych i dąży do budowania zaufania mieszkańców do Urzędu.
- Przedkłada dobro publiczne nad interes własny i swojego środowiska.
- Postępuje zgodnie z zasadami solidarności, lojalności koleżeństwa- nie wyraża negatywnych opinii o pracy innych pracowników oraz przełożonych i decyzjach przez nich podejmowanych.
Obowiązki i kompetencje:
- Pozostawia przed wejściem do Urzędu sprawy osobiste, a w miejscu pracy koncentruje się wyłącznie na zagadnieniach zawodowych,
- Pracuje sumiennie, bezstronnie i rozsądnie dążąc do osiągnięcia najlepszych rezultatów swojej pracy i mając na względzie wnikliwe oraz rozważne wykonywanie powierzonych zadań.
- Jest zdecydowany w podejmowaniu trudnych rozstrzygnięć oraz ponosi odpowiedzialność za swoje postępowanie.
- Dotrzymuje zobowiązań, kieruje się prawem i przewidzianym trybem działania.
- Zawsze jest gotowy do przyjęcia krytyki, uznania swoich błędów i do naprawienia ich konsekwencji.
- Racjonalnie, oszczędnie i efektywnie gospodaruje majątkiem i środkami publicznymi, zawsze będzie gotowy do rozliczenia swoich działań w tym zakresie.
- Jest lojalny wobec Urzędu i zwierzchników, gotowy do wykonywania służbowych poleceń, mając przy tym na względzie, aby nie zostało naruszone prawo lub popełniona pomyłka.
- W bezpośrednim kontakcie z klientami jest taktowny, uprzejmy, prezentuje wysoką kulturę osobistą.
- Wykazuje powściągliwość w publicznym wypowiadaniu poglądów na temat pracy organów Urzędu.
- Dba o rzetelną obsługę klienta.
- Rozwija swoja wiedzę zawodową, potrzebną do jak najlepszego wykonywania pracy w Urzędzie.
- Jest gotowy do korzystania z wiedzy zwierzchników, podwładnych i kolegów.
- Unika sytuacji konfliktowych, w szczególności wynikających z podziału obowiązków.
Bezstronność:
- W prowadzonych sprawach traktuje równo wszystkich uczestników, nie ulega żadnym naciskom.
- Jest bezstronny i sprawiedliwy w wykonywaniu zadań i obowiązków.
- Nie będzie wykorzystywać kontaktów służbowych dla własnych korzyści.
- Nie dopuszcza do podejrzeń o związek pomiędzy interesem publicznym i prywatnym.
- Od osób zaangażowanych w sprawę nie przyjmuje żadnych korzyści materialnych ani osobistych.
- Szanuje prawo do informacji, mając na względzie jawność działania administracji publicznej oraz dochowuje tajemnicy służbowej.
- Lojalnie i rzetelnie realizuje zadania służbowe bez względu na własne przekonania i poglądy polityczne.
- Nie demonstruje zażyłości z osobami publicznie znanymi ze swej działalności politycznej, gospodarczej, społecznej lub religijnej, wystrzega się promowania jakichkolwiek grup interesu.
- Nie angażuje się w działania administracji samorządowej, które mogłyby służyć ugrupowaniom politycznym.
- Odmawia wszelkiego rodzaju działań niezgodnych z prawem lub uczciwością.
Postanowienia końcowe:
- Pracownicy podpisują własnoręcznym podpisem oświadczenie przestrzegania Kodeksu, które zostanie włączone do akt osobowych.
- Postanowienia Kodeksu obowiązują wszystkich pracowników bez względu na rodzaj wykonywanej pracy, wymiar czasu pracy oraz zajmowane stanowisko.
- Pracownicy nowo zatrudnieni mają obowiązek zapoznania się z Kodeksem i podpisania oświadczenia.
Załączniki: